10 Langkah Kritikal Yang Wajib Di Buat Semasa Serangan Gout

Assalamualaikum

Serangan gout boleh menjadi sangat menyakitkan. Sendi yang terlibat akan bengkak, terasa panas apabila disentuh dan sangat merah. Sedikit tekanan pada sendi je pun dah terasa sangat sakit.

Setiap kali tengok ayah diserang gout, sungguh meruntun jiwa, tak tahu nak tolong apa pada waktu tu. Masa tu belum tahu sangat tentang penyakit gout ni. Waktu tidur pun boleh dengar ayah mendengus kesakitan. Kesian.

Sekiranya terdapat ahli keluarga anda yang menghidap gout, boleh cuba mereka lakukan 10 langkah ini.

Apa yang perlu dilakukan apabila anda terkena serangan gout? 

  1. Berjumpa doktor
    • Pastikan yang anda betul-betul diserang gout dengan berjumpa doktor. Ini akan memudahkan anda untuk membuat langkah seterusnya.
  2. Ambil ubat yang telah diberikan oleh doktor
    • Sekiranya ada telah dibekalkan ubat oleh doktor, ambil tepat pada waktunya
  3. Berehat
    • Tempat terbaik untuk pesakit gout apabila terkena serangan adalah dengan berehat sahaja di atas katil
  4. Letakkan ais
    • Letakkan ais/pek ais pada tempat yang diserang gout selama 20-30 minit beberapa kali sehari, ia akan melegakan keradangan akibat gout
  5. Minum banyak air
    • Pengambilan air yang banyak sangat penting terutama semasa anda terkena serangan gout. Ini adalah untuk membantu sistem badan mengeluarkan kristal asid urik dari tubuh anda
  6. Jaga pemakanan
  7. Dapatkan tongkat
    • Bergerak dengan menggunakan tongkat semasa serangat gout yang teruk akan membantu mengurangkan tekanan pada bahagian sendi yang terlibat, terutamanya di bahagian kaki
  8. Tinggikan kaki sekiranya ia terlibat
    • Tinggikan bahagian kaki menggunakan bantal, melebihi bahagian dada. Cara ini akan dapat mengurangkan rasa sakit sekiranya gout anda terjadi dibahagian kaki.
  9. Elakkan bahagian yang terlibat terkena kain/baju
    • Bahagian yang diserang gout adalah sangat sensitif terhadap sentuhan, walaupun dengan sehelai kain yang sangat tipis. Jadi pastikan anda jauhkan sebarang bentuk kain dari terkena pada bahagian yang diserang gout itu
  10. Bersabarlah
    • Perkara yang paling penting sekali adalah bersabar. Ini kerana serangan gout tidak akan hilang serta merta, ia akan mengambil masa selama beberapa hari, ataupun minggu untuk pulih sepenuhnya.

Sekiranya anda hendak mencuba rawatan alternatif gout agar tidak bergantung kepada ubat, dan inginkan rawatan yang semulajadi, selamat dan berkesan, anda boleh baca di artikel Zarith ” 7 Ubat Gout Secara Semulajadi Dan Sukatan Pengambilannya

Telah ramai yang mencuba dan mendapat kesan yang sangat positif termasuklah ayah Zarith sendiri yang pada mulanya telah berpuluh tahun menghidap gout dan bergantung kepada ubat-ubatan, kini telah sembuh.

Testimoni 1

Testimoni 2

Testimoni 3

Bagaimana Vivix Berfungsi:

Harga sebotol adalah RM 475. Namun, pada bulan ini ada PROMOSI HEBAT!!!

Dengan setiap pembelian TWIN PACK anda akan dapat:vivix-bottle

  1. PERCUMA KEAHLIAN seumur hidup
  2. HARGA VIVIX pada harga ahli dan jimat lagi 5%
  3. PERCUMA PENGHANTARAN ke seluruh Malaysia
  4. CASH BACK pada bulan depan

Hubungi Zarith 013-7510028 Sekarang juga untuk dapatkannya! Zarith akan berikan anda konsultasi Ekslusif agar kesan optimum akan anda perolehi dengan pengambilan Vivix ini.

Anda juga boleh terus membeli Vivix secara terus di bawah ni. Hanya perlu klik dan pilih sama ada anda ingin membeli sebotol Vivix, atau TWIN Pack. Sekiranya anda mengalami masalah untuk membeli, hubungi Zarith 013-7510028 ye!

esell vivix

Zarith Sofia Ibrahim

Shaklee ID 914562

013-7510028

tonikajaib

Pengedar Sah Shaklee Seremban-Nilai ID 914562 Zarith Sofia Ibrahim

6 thoughts on “10 Langkah Kritikal Yang Wajib Di Buat Semasa Serangan Gout

  • March 24, 2016 at 3:27 PM
    Permalink

    Gount ni orang cakap apa, asid berlebihan ya?, terutama mereka yang mempunyai tabiat suka makan makanan laut.

    Reply
    • March 30, 2016 at 12:38 AM
      Permalink

      Asid urik yang berlebihan En Sani. Makanan laut tinggi purine,yang akan ditukarkan menjadi asid urik, sebab tu yang suka makanan laut ni mudah terkena gout

      Reply
    • March 30, 2016 at 12:36 AM
      Permalink

      Betul tu uncle Zuan, sekarang ni sakit tak mengira usia dan sesiapa sahaja

      Reply
    • April 6, 2016 at 11:19 PM
      Permalink

      Kesian kak ros. Betul tu, sangat penting ahli keluarga tahu sebab kadang pesakit gout sangat perlukan bantuan kita

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge